HP BOARD Question Paper Download
Roll No.............. 107
Total No. of Questions-5] [Total No. of Printed Pages-8
Copyright Reserved D.EL.Ed.-1-107-Dec-2021
D.EL.Ed.1st Year Examination, December-2021
TEACHING OF MATHEMATICS
(Hindi and English Versions)
Time allowed : 3 hours] [Maximum marks : 70
परीक्षार्थी यथासंभव अपने शब्दों में ही उत्तर दें।
Candidates are required to give their answers in their own words as far as possible.
प्रत्येक प्रश्न के अंक उसके सामने दिए गए हैं।
Marks allotted to each question are indicated against it.
निर्देश :
Instructions:
(i) प्रश्नों के उत्तर देते समय जो प्रश्न संख्या प्रश्न-पत्र पर दर्शाई गई है, उत्तर-पुस्तिका पर वही प्रश्न संख्या लिखना अनिवार्य है।
While answering your questions, you must indicate on your answer-book the same question no. as appears in your question- paper.
(ii) उत्तर-पुस्तिका के बीच में खाली पन्ना/पन्ने न छोड़ए।
Do not leave blank page/pages in your answer-book
(iii) इस प्रश्न-पत्र में पाँच खण्ड है। खण्ड-I अनिवार्य है। बाकी चार खण्डों में से प्रत्येक खण्ड से एक-एक प्रश्न करना अनिवार्य है।
This question paper contains five parts. Section-I is compulsory. Attempt one question each from remaining four sections.
खण्ड-I
(Section-1)
1. निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दीजिए:
Attempt the following questions:
(क) दैनिक जीवन में गणित का क्या महत्त्व है?
What is the importance of mathematics in our daily life.
(ख) सह-अभाज्य संख्याओं, युग्म अभाज्य संख्याओं को उदाहरण सहित परिभाषित कीजिए।
Define Co-prime numbers, twin prime numbers with example
(ग) रोमन पद्धति में लिखिए:
(i) 86593
(ii) 587685
Write in Roman Pattern:
(i) 86593
(ii) 587685
(घ) अपरिमेय संख्या √2 को संख्या रेखा पर निरूपित कीजिए ।
Denote irrational number √2 on the number line.
(ङ) सतत और व्यापक मूल्यांकन से आपका क्या अभिप्राय है ?
What do you mean by continuous and comprehensive evaluation?
(च) प्राथमिक स्तर पर आप दशमलब भिन्न का ज्ञान बच्चों को किस प्रकार देंगे ?
How do you explain decimal fraction to children at primary level?
(छ) 8679 को 728 से केवल दो चरणों में गुणा करें।
Multiply 8679 by 728 in two steps.
खण्ड-II
(Section-II)
2. (क) गणित में सह-सम्बन्ध से क्या अभिप्राय है? विस्तृत वर्णन कीजिए।
What do you mean by co-relation in mathematics? Describe in detail.
(ख) आगमन विधि क्या है ? आगमन विधि द्वारा आयत का क्षेत्रफल निकालने के सूत्र का निर्माण कीजिए।
What is Inductive method? Construct formula of finding area of rectangle by using Inductive method. https://www.hpboardonline.com
अथवा / or
(क) गणित शिक्षण के मूल्यों की विस्तृत विवेचना कीजिए ।
Discuss in detail the values of teaching mathematics.
(ख) खेल विधि से आप क्या समझते हैं? खेल के सिद्धान्त एवं विभिन्न प्रकारों के खेल का वर्णन कीजिए।
What do you understand by Play-Way Method? Describe the principles and different types of games.
खण्ड-III / (Section-III)
3. (क) पाँच अंकों की बड़ी से बड़ी और छोटी से छोटी संख्या ज्ञात करो जिसे 7,10,15,21 और 28 से भाग करें तो पूरी-पूरी विभक्त हो जाए।
Find out the largest and smallest five digit number which when divided by 7, 10, 15, 21 and 28 is completely divisible by it.
(ख) एक पहिया, जिसकी त्रिज्या 7 से.मी. है वह 440 से.मी. दूरी तय करने में कितने चक्कर लगाएगा?
Radius of a wheel is 7 cm. How many revolution it will make in moving 440 cm.?
(ग) 40 घंटे 7 मिनट में से 38 घंटे 9 मिनट को घटाइए।
Subtract 38 hours 9 minutes from 40 hours 7 minutes.
अथवा / or
(क) निम्नलिखित बारम्बारता बंटन किसी मोहल्ले के 68 उपभोक्ताओं की बिजली की मासिक खपत दर्शाता है। इन आंकड़ों का बहुलक ज्ञात कीजिए।
मासिक खपत |
65-85 |
85-105 |
105-125 |
125-145 |
145-165 |
165-185 |
185-205 |
उपभोक्ताओं की संख्या |
4 |
5 |
13 |
20 |
14 |
8 |
4 |
Following frequency distribution table indicates the monthly consumption of electricity by 68 consumers of a locality. Find out the mode of this distribution:
Monthly consumption
|
65-85 |
85-105 |
105-125 |
125-145 |
145-165 |
165-185 |
185-205 |
No. of consumers |
4 |
5 |
13 |
20 |
14 |
8 |
4 |
(ख) हल कीजिए -
5 - [3 – {2 –
(1-
)}]
Solve it-
5 - [3 – {2 –
(1-
)}]
(ग) 87.5834 में प्रत्येक अंक का स्थानीय मान ज्ञात कीजिए ।
Find out the place value of every digit in 87.5834.
खण्ड – IV
(Section-IV)
4. (क) गणित फोबिया को बढ़ाने वाले कारकों का उल्लेख कीजिए। अध्यापक विद्यार्थियों के इस भय को कैसे दूर कर सकता है?
Write the main causes of increasing mathematics phobia. How can teacher help students to overcome their fear of maths?
(ख) पाठ योजना से आप क्या समझते हैं ? एक अच्छी पाठ-योजना की क्या-क्या विशेषताएं होनी चाहिए ?
What do you understand by Lesson Plan? What are the characteristics of a good lesson plan? https://www.hpboardonline.com
अथवा / or
(क) प्रारम्भिक स्तर पर गणित शिक्षण में पाठ्य पुस्तक की आवश्यकता एवं महत्व पर प्रकाश डालिए।
Throw light on the need and importance of text- book in teaching of mathematics at elementary level.
(ख) पांचवीं कक्षा को साधारण व्याज पढ़ाने के लिए एक पाठ योजना लिखिए।
Write down a lesson plan to teach simple interest to class V.
खण्ड - V
(Section-V)
5. (क) मूल्यांकन के उपकरणों व तकनीकों का उल्लेख कीजिए।
Mention the tools and techniques of evaluation.
(ख) मानक संदर्भित तथा मानदण्ड संदर्भित परीक्षण का वर्णन कीजिए।
Describe norm referenced and criterion referenced tests.
अथवा / or
(क) उपचारात्मक शिक्षण से आप क्या समझते हैं? उपचारात्मक शिक्षण के महत्व एवं उद्देश्य क्या हैं ?
What do you mean by remedial teaching? What are the importance and objectives of remedial teaching? https://www.hpboardonline.com
(ख) गणित में आकलन के कौन-कौन से उपकरण हैं ? विस्तृत वर्णन कीजिए।
What are the tools of assessment in mathematics? Describe in detail.